Tuesday, March 2, 2010

Melancong Sambil Menjengah Buku di Bandung

Bandung sebuah lagi bandar utama di Indonesia yang turut popular dikalangan pelancongan Malaysia yang cenderung untuk membeli belah terutama mendapatkan pakaian berjenama selain tarikan alam sekitar dan tarikaln fizikal yang lain.

Bandar itu sememangnya meyediakan banyak pilihan untuk membeli belah seperti di Jalan Ir.H. Djuanda (Dago), Jalan L.L.R.E. Martadinata, juga Jalan Cihampelas di mana outlet-outlet seluar jean dan baju T yang berjenama berderet di sepanjang jalan. Maka tidak hairanlah ramai juga selebriti tanah air kita yang dilihat sering berkunjung ke bandar itu untuk maksud yang sama.

Sebab itu jugalah, hampir setiap hujung minggu bandar ini akan dipenuhi oleh banyak kereta berplat jakarta kerana sememangnya kotaraya ini menjadi destinasi hujung minggu mereka. Kamacetan ( kesesakan jalan raya ) akan bermula pada petang jumaat hingga kepetang Ahad yang menyebabkan kesulitan mendapatkan hotel pilihan pula.

Bagi pelancong kalangan peminat buku, mereka pasti mengunjungi pusat buku di Pasar Buku Palasari dimana terhimpun begitu banyak toko-toko yang menjual segala buku dari semua penerbit. Malah di sini, jika kita rajin bertanya terdapat banyak juga buku antik jika berminat.

Bagi peminat-peminat buku yang berhobikan mengumpul buku, mereka mestilah juga berkunjung ke jalan Cikapundung kerana di situ terhimpun banyak buku antik hatta jika bernasib baik akan tersua buku yang diterbitkan oleh penjajah Belanda.

Saya sendiri pernah terjumpa buku dari Malaysia yang diterbitkan pada tahun 1967 selain buku mengenai Bandung yang diterbitkan pada tahun 1890. Buku-buku antik yang saya beli telah dijual kepada seorang rakan merupakan seorang peminat buku antik yang banyak membuat koleksi buku berkenaan sejarah.

Selain Palasari dan Jalan Cikapundung, anda boleh mendapatkan buku dan majalah lama yang diterbitkan sejak 1980-han di Jalan Rd. Dewi Sartika (dekat Alun-Alun Kota Bandung), Jalan Supratman (Pasar Suci), dan Jalan Cihapit. Sementara, bagi yang berminat untuk mengumpul kaset-kaset lama boleh singgah di Jalan Rd. Dewi Sartika, atau Jalan Cihapit.

1 comment:

  1. thanx sbb sudi singgah my blog.. ada masa, singgah2 laa lagi ye.. salam dari bumi Dublin, Ireland

    ReplyDelete