Thursday, March 11, 2010

Mereka - Pertama Kali ke Islamic Book Fair

Sekalipun kelihatan `lusuh` kerana terperangkap dalam kamacetan ( kesesakan lalu lintas ), namun bertukar segar sebaik-baik dapat membuat sentuhan sulung buku-buku dalam pameran `Islamic Book fair` di Gelora bung Karno, Jakarta - sama tempatnya dimana pemain negara kita sering bergasak dengan Indonesia dalam pertandingan badminton.

Perjalanan normal dari hotel penginapan yang hanya beberapa minit kini terpaksa menempuh masa hampir dua jam apabila jalan menuju ke JCC dipadati dengan ribuan kenderaan yang mengarah ke tapak pesta buku agama terbesar Asean yang telah dirasmikan wanita pertama negara yang mempunyai penduduk islam paling banyak di dunia itu.

Rakan-rakan - seperti Rosli Saad, Norhaflinda Sahabudin, Haji Sahri Awang serta Dr Ani Sulaiman terus lesap di celah-celah susunan buku dan ribuan pengunjung sebail-baik sahaja sampai ke JCC.

Melihat keghairan teman itu, membuak-buakkan pula simpati saya dengan seorang lagi rakan, Abdul Rashid Mohamad yang hanya terbaring di kamar hotel sejak sampai ke Jakarta gara-gara di serang sakit gouts ( sakit asam urat, kata teman di Jakarta ), bukan sebelah kaki tetapi kedua-duanya sekali. Satu suasana yang belum pernah dialaminya sedangkan beliau telah lebih dua bulan teruja untuk ke pesta itu.

Seperti dijanjikan, dua setengah jam selepas itu kesemua mereka berkumpul semula di pintu masuk tapak pesta. Ternyata Rosli berjaya memadatkan beg pakaiannya dengan buku pilihannya hanya dalam tempuh yang begitu singkat. Demikian juga dengan Dr Ani dan Norshaflinda. Barangkali Haji Sahri pula, masih dalam situasi ` meninjau` sahaja terlebih dahulu tatkala itu. Pada hari kedua kemudiannya, beliau membeli sebuah buku yang katanya akan diadaptasikan.

Syabas kepada kesemua rakan seperjalanan dan terima kasih kerana sudi bersama saya

No comments:

Post a Comment